Glans-techniek

Marja Klaver heeft haar jarenlange ervaring verwerkt in de ‘Glans-techniek’. Een systeem waarmee je als school succesvol ouderbetrokkenheid realiseert. Het helpt leerkrachten een excellente relatie op te bouwen met elke ouder van elk kind.

“Na ruim 190 scholen te hebben getraind op het gebied van ouderbetrokkenheid, heb ik gezien dat een systeem toepassen fantastische resultaten genereert. In de Glans-techniek heb ik mijn ervaring met wat wel en niet werkt doorgevoerd.“

Goede samenwerkingsrelaties tussen school en ouders doen kinderen goed. Betrokkenheid van ouders is wezenlijk voor de ontwikkeling van hun kind(eren).

De Glans-techniek is de eerste methode om ELKE ouder succesvol te betrekken met als resultaat dat 

  • elk kind floreert en doorgroeit naar zijn ‘persoonlijk record’
  • elke ouder ambassadeur is van de kinderopvang, de school of het IKC 
  • het team een sterke professionele uitstraling heeft en werkt vanuit een missie 

Geweldig toch, zo’n resultaat? Daar wordt iedereen blij van. En het kan ook op jouw school, jouw kinderopvang of IKC!

Over de Glans-techniek

G = Grondhouding en Gesprek
Partnerschap, respect voor en omgaan met verschillen in mening en achtergrond. De leraar is regisseur in driehoek ‘kind-ouder-leraar’, opdat deze gaat glanzen. De leerling kan dan loyaal zijn aan ouders én leraar.

=  Lijn door het jaar en de school heen
Bij aanvang van het schooljaar spreekt de leraar met de ouders over hun wensen en dromen dit jaar voor hun kind. En hoe zij betrokken willen worden. Gedurende het jaar worden ouders systematisch geïnformeerd en betrokken. Het jaar eindigt met een evaluatie en feedback gesprek.

=  Ambitie: elke ouder 100% succesvol betrokken
Effect: positieve beïnvloeding op de schoolloopbaan van het kant. Succesvol betrokken sluit aan bij de visie en de mogelijkheden van de school.

=  Naast
Ouders en leraren staan naast elkaar, werken samen vanuit hun eigen rol en taak.
De leraar is onderwijsprofessional, de ouder is ervaringsdeskundig.

S =  Systeem
De leraar meet maandelijks de kwaliteit van de samenwerking met ouders en legt dit vast in het leerlingvolgsysteem. Hij komt in actie als dat nodig is. Teamleden leren van elkaar, delen succesverhalen en lastige situaties. Er komt een lijn van groep 1 tot 8 door de school heen.

Samen vormen deze letters een integraal systeem dat scholen kunnen toepassen om ouderbetrokkenheid tot een excellent niveau te brengen. De Glans-techniek wordt zowel toegepast op het niveau van de leraar, het team, als de directie.

affiche school met glans