meetlat-500px

Innoveer jezelf; vijf tips

We laten heel veel innovatiekracht liggen, zo leert onderzoek. Mogelijk omdat veel mensen het idee hebt, dat innovatie een puur technologische aangelegenheid is. Goed te weten dat technologie slechts voor 25% van de innovatie zorgt en dat 75% van de innovatie voortkom uit andere onderdelen van de ‘innovatieschijf van vijf’: R&D, human capital, co-creatie met klanten, leveranciers en kennisinstellingen, nieuwe organisatievormen en vernieuwend leiderschap. Innovatie gedijt net als een plant op een bepaalde voedingsbodem en in bepaalde omstandigheden: klimaat, sfeer, cultuur.

Tip 1. Maak teams gericht op innovatie

Stel een innovatieteam samen met mensen met uiteenlopende ervaringen en deskundigheden. Hierdoor krijg je in dit team ideeën vanuit verschillende invalshoeken en leer je hoe anderen kijken en denken. Neem nieuwkomers op in dit team. Zo is de frisse blik vertegenwoordigd en worden voor de hand liggende opties ter discussie gesteld.

Tip 2. Maak een onderscheid tussen verbeteren en innoveren

Verbeteren is een continu proces. Innovatie is dat niet. Innovatie of vernieuwing heeft betrekking op nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. Innovatie kan plaatsvinden binnen je school, maar ook binnen bredere (sociale) verbanden, bijvoorbeeld in de wijk of gemeente.
Om je innovatieproces goed te starten, zoek je naar een gunstig moment. Dat is het moment waarop je wilt innoveren om een groeicurve door te maken; van leerlingenaantal, of het professionaliseren van je schoolteam tot het verminderen van werkdruk. Bijvoorbeeld door de vraag: als je helemaal opnieuw mag beginnen, wat wil je op een dag werkelijk doen om kinderen maximaal tot ontwikkeling te brengen?
Stap op tijd en op het juiste moment over van het pad van ‘beter’ naar het pad van ‘anders’.

 Tip 3. Vertaal de innovatieopdracht praktisch

Innovatie op zichzelf is een vaag begrip. Zorg dat je bij de start richting krijgt door een duidelijke focus te kiezen. Dat doe je door een praktische innovatieopdracht op te stellen met de belangrijke relevante stakeholders. Mooi om daarbij ook de leerlingen c.q. de leerlingenraad te betrekken. Wat is een onderwerp dat leeft op jullie school? Verminderen van werkdruk, vergroten van het leerlingenaantal, creëren van een wij-gevoel dat de klassen overstijgt?

Tip 4. Ga op ontdekkingstocht

Als je een innovatie-mindset wilt ontwikkelen, is het essentieel dat je je oogkleppen af doet; die van de school, het onderwijs, en die van jezelf. Je krijgt namelijk pas originele ideeën als je nieuwe inzichten opdoet en je laat inspireren. Ga ontdekken, daardoor leer je je oogkleppen af te zetten, zie je nieuwe mogelijkheden en denk je in kansen.

De slotopdracht van een opleiding die ik 4 jaar geleden volgde, was om met 3 studenten, 2 dagen in Parijs door te brengen zonder geld en slaapplaats. De opdracht: eten, drinken en een slaapplaats vinden, een kaartje bemachtigen voor een cabaretvoorstelling en met de trein terug naar Amsterdam komen. Dat is allemaal niet gelukt. Wat wel gelukt is, is de ontdekkingstocht. Ik heb ontzettend veel geleerd, onder andere over mezelf en mijn oogkleppen.

Tip 5. Experimenteer met je beste ideeën

De kans dat alle ideeën uit het innovatieteam een schot in de roos zijn, is klein. Je ziet altijd iets over het hoofd. Begin daarom met het experimenteren met je beste ideeën. En geef aan je collega’s aan dat het experiment onderdeel is van het proces. Tijdens het experimenteren ontdek je weer nieuwe dingen, die weer tot nieuwe innovaties kunnen leiden. Op deze manier ontdek of de originele ideeën aantrekkelijk, haalbaar en levensvatbaar zijn.

Tot slot

Innoveren is iets anders dan verbeteren. Verbeteren doe je in kleine stapjes, met vrijwel zekere resultaten, zoals het voeren van gesprekken. Innoveren doe je in sprongen; je springt vooruit of naar links of rechts. Dat maakt mensen onzeker. Je kunt je innovatieproces versterken door te werken met een stappenplan. Dat geeft jouzelf en je innovatieteam houvast. Daarmee vergroot je de kans op succes.

Vraag

Als jij nu bedenkt, wat voor jouw school een goed innovatiethema is, dan lees je in het volgende School met Glans blog welke 6 stappen je goed kunt gebruiken om de gewenste innovatie tot een succes te maken. Mail me (m.klaver@klaver-ct.nl) je onderwerp en ik gebruik het mogelijk als voorbeeld.

Vervolg

Even nadenken over je school
Wil je je innovatie-mindset een boost geven en kun je daar wel wat hulp bij gebruiken? Dat kan met ’Even nadenken over je school’, een kosteloos gesprek van 1 uur op basis van 25 vragen over processen in jouw school, die spelen onder, op en boven het wateroppervlak. Op deze pagina vind je alle informatie over dit unieke aanbod.

Workshop route naar 2032
Wil je met je team innovatief bezig zijn? Volg dan onze workshop ‘Routeplanner naar de school van de toekomst’ waarin je een routeplanner maakt naar 2032. Vol met leuke oefeningen en uitdagingen om jullie te helpen out of the box te denken.

 

Delen met:Tweet about this on TwitterShare on FacebookShare on LinkedInShare on Google+Email this to someone
Geplaatst in Blog, Glans-techniek.

Marja Klaver

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>