Klaver Academie voor onderwijsprofessionals
Dé 5 actie-punten
die zeker niet mogen ontbreken in je komende schooljaarplanTrainingen en workshops
Blog voor leidinggevenden
Vergeet de ouders niet!
Juist nú aandacht voor ouderbetrokkenheid
Inge de Wolf, bijzonder hoogleraar onderwijssystemen en initiatiefnemer van het onderwijs-OMT, sloeg tijdens het NOS Journaal op 24 februari jl. de spijker op de kop: ¨Om de achterstanden door corona effectief in te lopen, is het belangrijk dat scholen geen nutteloze pleisters plakken en de juiste aanpak kiezen. Ouderbetrokkenheid is een wetenschappelijk bewezen interventie, waarmee je achterstanden in loopt.¨
De Drieslag koos voor GLANS als kapstok omdat de Glans-techniek wetenschappelijk onderbouwde inzichten vertaalt in een praktisch toepasbare techniek
Geertje van de Put, directeur Prinses Amaliaschool
‘Goede leraren en schoolleiders’ staan op de 1e en ‘Ouderbetrokkenheid’ staat op de 3e plaats in de lijst van effectieve interventies om ieder kind evenveel kansen te geven. En (opnieuw) goed je te realiseren dat de vaak onbewuste verwachtingen die leraren van ouders van kinderen hebben een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van kinderen. Dat vraagt om bewustwording! Of je nu hoge of lage verwachtingen hebt van een kind, beide komen uit. En als ouders hogere verwachtingen hebben dan de leraar, ouders en leraren niet op een lijn zitten, brengt dat spanning in de samenwerking en komt het kind in een loyaliteitsconflict.
Daarom: wat je plan als school ook is, houd je verwachtingen tegen het licht en neem ouders mee!
De Drieslag maakte ouders tot speerpunt in haar beleid. Lees hier de case study.
Succesvolle ouderbetrokkenheid vraagt om beleid
Wil je succesvol samenwerken met alle ouders, zodat ieder kind de kans krijgt zich maximaal te ontwikkelen? Maak beleid en gebruik een beproefde methodiek. Dat voorkomt ad-hoc situaties, bespaart veel tijd en voorkomt onnodig gedoe.
We hebben geweldige resultaten behaald met De Drieslag: 11 scholen en de kinderopvang werken nu met 95% van de ouders succesvol samen. Een schoolvoorbeeld van wat de Glans-techniek teweeg kan brengen. En een traject vol eyeopeners die we graag met je delen.
Succesvol samenwerken
Onbedoelde en onbewuste lage verwachtingen van ouders werkt kansenongelijkheid in de hand en maakt het inhalen van opgelopen achterstanden onnodig complex. Eke Krijnen, onderwijsonderzoeker bij het Kohnstamm Instituut, promoveert in april op een onderzoek naar de samenwerking tussen ouder en school in het stimuleren van de taalontwikkeling van kinderen. Ook zij onderkent dit fenomeen. Zij schrijft in haar onderwijsblog in NRC op 15 maart 2021: “Een gelijkwaardige relatie opbouwen met diverse ouders vraagt om een constructievere benadering.” En in die gelijkwaardige relatie kun je het cruciale belang van de hoge verwachtingen delen, waardoor educatief partnerschap tussen school en thuis invulling krijgt en je met ouders kunt delen wat zij kunnen doen om hun kind thuis te ondersteunen.
Wil je succesvol samenwerken met ouders?
Het zijn extreem drukke tijden voor scholen. We ontzorgen je graag als het om succesvol samenwerken met ouders gaat. We ontwerpen trajecten op maat vanuit meer dan 20 jaar praktijkervaring. Van het op kleine schaal bijspringen om de samenwerking met een aantal ouders te versterken, tot een compleet traject waarbij samenwerking in het DNA van alle teamleden komt. Zodat leraren samen met de ouders de achterstanden wegwerken. Twee vliegen in één klap!
Maak een afspraak
Want, wat je plan ook is, betrek ouders erbij en neem hen erin mee. We wensen je heel veel succes en wijsheid toe in alle uitdagingen waar je nu voor staat.
Meer achtergrondinformatie
- In dit seminar van 7 april 2021 over kansrijke interventies om de negatieve effecten van corona te beperken (https://www.youtube.com/watch?v=yGbhV0Uv6OI) kun je vanaf 24:00’ zien waarom ouderbetrokkenheid als werkende interventie wordt gezien.
- Drie blogs over achterstanden door corona:
Deze achterstand mág een kind niet oplopen https://www.klaveracademie.nl/blogs/deze-achterstand-mag-een-kind-niet-oplopen
Maatwerk voor de 19% kwetsbare kinderen https://www.klaveracademie.nl/blogs/maatwerk-voor-de-19-kwetsbare-kinderen
Creatieve oplossingen in ongewone tijden https://www.klaveracademie.nl/blogs/creatieve-oplossingen-ongewone-tijden3.
- Twee minidocumentaires over kansenongelijkheid: https://www.youtube.com/watch?v=xeeMm3TjPqM en https://www.youtube.com/watch?v=Tdh_SPKScvc
- Het onderwijsblog in het NRC van 15 maart 2021 van Eke Krijnen: https://www.nrc.nl/nieuws/2021/03/15/schrijf-onderwijsongelijkheid-niet-alleen-toe-aan-tekorten-van-ouders-a403561
Reactie toevoegen
Agenda open trainingsdagen
De opleiding wordt in-company, met open inschrijving
of als executive coachingstraject verzorgd
Open inschrijving
- De leergang start met een intake- en kennismakingsgesprek.
Deze gesprekken vinden op uitnodiging plaats in februari of maart 2022 . - De lesdagen zijn op maandagen:
- 2022 18 april, 13 juni, 12 september en 14 november
- 2023 16 januari
- We werken van 9.00 tot 16.30 uur.
- De lesdagen gaan online door, wanneer de coronamaatregelen daarom vragen.
In-company en executive coaching
- In onderling overleg.
De opleiding wordt in-company verzorgd, met open inschrijving of als executive coachingstraject
Open inschrijving
- De open opleiding start met een intake- en kennismakingsgesprek.
Deze gesprekken vinden in overleg en op afspraak plaats in februari of maart - De lesdagen zijn op maandag 21 maart, 25 april en 6 juni 2022.
- We werken van 9.00 tot 16.30 uur.
- De lesdagen gaan online door, wanneer de coronamaatregelen daarom vragen.
In-company en executive coaching
- In onderling overleg
Neem contact met ons op voor de mogelijkheden.